Voor de wintervakantie van 2025 heb ik lang gezocht naar een plek om te overnachten in het dorp Saint-Jeannet zelf. Ik vind dit een heel aangenaam en mooi dorp (gelegen op een 20 km van de luchthaven van Nice) - maar een geschikte overnachtingsmogelijkheid vinden was niet evident. Uiteindelijk dacht ik het gevonden te hebben : ik wilde de Gite "L'Azur" huren voor twee weken. Na wat heen-en-weer gemaild te hebben met de eigenaar was ik klaar om de gite vast te leggen ... maar toen bleek dat het ondertussen reeds verhuurd was. Jammer. Ook voor de eigenaar, want ik wilde twee volle weken huren en nu heeft hij de boel voor een paar dagen verhuurd.
In Saint-Jeannet zelf vond ik niets geschikts meer dus zocht ik iets dat buiten het dorp gelegen was. Dit dacht ik gevonden te hebben bij Hotel Avocado. Mispoes ! Nadat ik hen twee e-mails stuurde (1 in het Engels en 1 in het Frans) plus nog eens een messenger-bericht via hun Facebookpagina (dat ze gelezen hebben, volgens Messenger zelf) waar ik geen enkele reactie op gekregen heb, heb ik het opgegeven. Als ze niet eens de moeite willen nemen om op een vraag te antwoorden ... Een zware "thumbs down" !
De zoektocht werd verdergezet. Poging drie was bij een hotel in La Gaude : Hôtel du Baou. De website is niet beveiligd, wat ik wel een beetje vreemd vind, maar ik besloot toch maar een kamer te boeken. Het hotel heeft op "Booking" niet zo'n goede reviews gekregen, vooral dan wat betreft de gratis Wifi en de faciliteiten, maar ik ga het erop wagen. Zo nodig heb ik mijn eigen mobiele data (via de GSM), en voor de faciliteiten is het mij niet te doen. Gedurende elf nachten zal ik daar verblijven in een studio (kamer met een kleine keuken, waarin zich een microgolfoven bevindt ! Uitermate handig !!). Het hotel stuurde me een proforma factuur (kostprijs 795,08 euro voor 11 nachten , met ontbijt) en ik heb vandaag (30 september 2025) een voorschot van 30% betaald. Ik heb ook ineens voor de heenreis een Eurostar-ticket gekocht (Brussel - Parijs) en voor de terugreis een ticket van Flixbus (Parijs - Antwerpen). De tickets voor de nachttreinen zijn helaas nog niet te koop (de treinen staan al wél online bij SNCF dus ik weet toch al dat ze rijden ...) maar wat ik al kan kopen dat heb ik dan toch al hé.
Op 1 oktober kon ik de tickets voor de nachttrein kopen. Amai, dit heeft ook weer wat voeten in de aarde gehad voordat ik die tickets in handen had ... Ik heb in het verleden al een paar jaar na elkaar een Carte Avantage Adulte gekocht (kostprijs 49 euro) waarmee je 30% korting krijgt op een hoop SNCF-treinen. Die kaart is z'n geld echt wel waard. Maar omdat ik ondertussen 60 geworden ben moest ik voor de wintervakantie een Carte Avantage Senior kopen. Online gekocht, mail gekregen met het nummer van m'n kaart - maar de kaart zelf stak niet bij die mail en via de website kreeg ik ze ook niet gedownload (er kwam 'n foutmelding dat de kaart niet bestond). Wanneer ik bij online aankoop van de treintickets het kaartnummer ingaf kreeg ik eveneens de melding dat dit nummer niet bestond - maar ik heb wél 49 euro betaald (de mail met het betalingsbewijs had ik als bewijs). Ik heb dan via die mail de kaart geannuleerd en deed een tweede poging om 'n Carte Avantage Senior aan te kopen. Ja hoor, precies hetzelfde scenario als voordien.
Via Messenger stuurde ik een mail naar SNCF (want converseren met zo'n chatbot is even nuttig als praten met een baksteen). Na een uurtje probeerde ik de kaart nog eens te downloaden via de webiste en hoeraaaaaa, nu lukte het wél Oef zeg ! Ik heb toen meteen mijn heen- en terugreis met de nachttrein geboekt. Blij dat dit toch al in orde is ...
Foto's van de website van het hotel.