Zondag 10 augustus 2025
Vandaag kon ik eens op een degelijk uur vertrekken, en niet kot in de nacht. Lang leve de nachttreinen van SNCF ! De rijden dus niet alleen van Parijs naar Nice maar er is er zeker ook nog één die naar Besançon / Cerbère rijdt. Dit is in Parijs nog één trein maar onderweg rijdt één deel dus naar Besançcon terwijl het andere deel doorrijdt naar het uiterste zuiden van Frankrijk (Middellandse Zeekust).
Rond 9u30 vertrok ik thuis. Dit voor de allerlaatste keer naar een opstapplek voor BlaBlaCar. Voor degenen die niet (meer) weten waarom : lees het verslag van de heenrit naar Parijs, dit jaar in april, maar een keer … en weet dat ze altijd zijn blijven beweren dat ik lieg.
Die BlaBlaBus zou om 11u30 vertrekken op de P&R Luchtbal, dus ik zou onderweg nog moeten overstappen op een tweede tram om tot daar te geraken. Ach, het was vandaag heel mooi weer : de zon scheen en het was warm. Onderweg profiteerde ik ervan om nog wat centjes uit de muur te halen. Vermoedelijk zal ik in Saint-Rémy ook wel zo’n automaat vinden maar ik heb geld nodig voor onderweg.
Kort na 10u30 was ik op Luchtbal. Omdat er daar toch wel veel plaats is waar een bus kan parkeren vroeg ik even aan één van de tramchauffeurs of hij misschien wist waar ik die parkeerplaats zou kunnen vinden. Hij dacht te weten dat deze te vinden was aan de zijkant van de P&R (achter het tankstation), daar stoppen sowieso de Flixbussen. Ze zijn naar daar “verbannen“ omdat ze anders in de weg staan voor de bussen van De Lijn.
Ik heb me in ieder geval ergens strategisch opgesteld, ergens waar ik van alle kanten de bus zou kunnen zien aankomen. Uiteindelijk bleek de tramchauffeur gelijk te hebben wat betreft de halte van BlaBla én Flixbus. De bus was wel een goede tien minuten te laat (en ik was niet de enige die hier opstapte) maar beter te laat dan niet komen opdagen.
Omstreeks 12u50 arriveerden we in Brussel aan het Zuidstation, waar we ruim een half uur halt hielden. Velen stapten hier af, nog meer stapten op. Maar … het zitje naast mij dat bleef leeg ! Top, lekker veel plaats voor mij. Volgens de bus was het 28 graden buiten.
De kleine die twee zetels voor mij zat (ik gok dat hij ongeveer twee jaar oud was) en die gans de rit van Antwerpen tot in Brussel zijn mond geen twee minuten had gehouden, was nu stil. Echter, een nieuwe passagier die achter mij was komen zitten vond het nodig om meer dan een half uur lang een telefoongesprek te houden. Zijn buurvrouw was het na een tijdje ook beu en is op een andere stoel gaan zitten.
Ondertussen kreeg ik een sms (en later ook een e-mail) van SNCF om te melden dat mijn trein van morgen (vertrek om 6u11 in Nîmes, rit naar Arles) geannuleerd was. Ik ben het ondertussen al gewend, er is altijd wel iéts dat misloopt wanneer ik met het openbaar vervoer op reis ga. Ik weet trouwens niet waarom de website van SNCF mij van Parijs naar Avignon doet rijden via Nîmes en Arles … Er rijden vanuit Nîmes rechtstreekse treinen naar Avignon !
Om 16u50 reden we het busstation Roissypole op, dat is dan de bushalte van de luchthaven Charles de Gaulle. Op die plek hielden we minder dan vijf minuten halt, om vanaf daar tot in Bercy te rijden. Hier kwamen we mooi op tijd, zelfs een beetje te vroeg, aan : om 17u30.
Ik had zodoende nog meer dan drie uur tijd want m’n nachttrein zou pas om 20u57 het station Austerlitz verlaten. Op mijn gemak wandelde ik tot daar. Ik herinnerde me van een eerdere reis dat ik in dat station mijn bagage in een kluis kan steken – uiteraard tegen betaling maar kom, ik had het ervoor over om dat geval niet een paar uur mee te moeten sleuren. Mijn kluisje kostte 5,50 euro. Dat is de prijs voor een ganse dag, maar per uur kan je helaas geen kluis huren.
Tweede stop was het toilet, waar ik gratis binnen mocht omdat het spul daar niet werkte met briefjes en mijn bankkaart enkel werkt als ik ze ergens IN kan steken. Swipen dat lukt niet (die optie heb ik zelf geblokkeerd). Dit keer heeft dat bokkeren me dus 1 euro kosten bespaard.
Voordat ik op wandel ging kocht ik me nog een Navigo-oplaadkaart voor het openbaar vervoer in Parijs, met daarop 1 rit. Da’s handig voor de terugreis, dan heb ik niet zo heel veel tijd om van de Gare de Lyon naar de Gare du Nord te geraken dus nu hoef ik in ieder geval op zaterdag geen OV-kaart meer te kopen.
En dan : op wandel. Het zal wel door het mooie weer geweest zijn, maar het was druk langs en op de Seine. In de Jardin Tino Rossi waren op verschillende locaties dansruimtes ingericht, iedere keer met een ander soort muziek. En iedereen die dit wenste kon meedansen. Neen, ik heb niet meegedaan ! Ik ben tot op het Île Saint-Louis gewandeld, heb daar op een bankje iets geknabbeld (honger !) en ben vervolgens naar het station teruggekeerd. Nadat ik mijn valies uit het kluisje genomen had stapte ik tot aan de plek van waar ik vermoedde dat mijn trein zou vertrekken (perrons 1 tot en met 7). En ja hoor : om 20u20 mochten we al op de trein (perron 5). Ik was als eerste in mijn coupé en had net genoeg tijd om me te installeren voordat nummer twee binnenkwam. Vlak voor vertrek waren we alle zes aanwezig. Dit keer niet zes dames (hoewel we een “dames seules” coupé hadden) maar vijf dames en een jongen van een jaar of negen, gok ik.
In de nachttrein heb ik online (op mijn gsm) mijn tickets Nîmes – Arles / Arles – Avignon omgeboekt naar 1 ticket Nîmes – Avignon. Dit ticket kostte me slechts 5 euro, dus nu hebben ze bij SNCF in hun eigen vel gesneden door een trein te annuleren … Mijn oorspronkelijke ticket was duurder, nu moeten ze me 10,90 euro terugbetalen. Ha ! De trein die ik moet nemen zal in Nîmes vertrekken om 6u49.
Slaapwel (hoop ik) !